• Facebook - Grey Circle
  • Grey Instagram Icon

©2019 Villany Verda Kft.  |  villanyverda.hu  |  +36 30 512 9895  |  info@villanyverda.hu

design by drondroid        ÁSZF | ADATKEZELÉS

ELEKTROMOBILITÁS ELŐNYEI

Az alábbiakban szeretnénk pár hasznos információt felsorolni az elektromos autózás előnyeiről.

Miért érdemes elektromos autóra váltani?

 

Társadalmilag egyértelmű, hogy a tisztább üzemeltetés, a nagyobb energiafüggetlenség és a fenntartható közlekedés érdekében érdemes a fosszilis üzemanyagokról előbb-utóbb átváltani az elektromos energiával üzemeltethető járművekre. Ez a váltás részben már évtizedek óta folyik a vasútvonalak villamosítása és a városi tömegközlekedés füstölő járműveinek elektromos járművekkel való kiváltásával (troli, villamos, metró). Az utóbbi évtizedekben óriási fejlődésnek indult akkumulátortechnológiák azonban lehetővé teszik, hogy kötött pályán kívül, akár egyéni közlekedésben is használható legyen az elektromos meghajtás.

Bár a képlet társadalmi szinten egyértelmű, az autót mégis egyéni döntések alapján vásárolnak mind a magánemberek, mind pedig a vállalkozások.

 

Olcsóbb

 

Sokan azért vesznek elektromos autót, mert olcsóbb. Persze általában nem a vásárlás olcsóbb, hanem az üzemeltetés, így az autó teljes életciklusára (illetve az adott tulajdonosnál eltöltött időre) vetítve az összes költség akár jóval alacsonyabb is lehet, mint egy olcsó fosszilis üzemű autó esetén. Ehhez persze az szükséges, hogy a villanyautókat ne a legolcsóbb, legkisebb autókhoz hasonlítsuk, hanem a hasonló méretű és kényelmi felszereltségű modellekhez. Ezen felül az sem árt, hogy az autó napi aktív használatban legyen, hiszen a km-re fizetendő alacsonyabb díj sosem lesz képes kompenzálni a magasabb vételárat, ha az autó többnyire otthon áll. Így anyagilag az elektromos autó azoknak éri meg, akik ezzel egy nagyobb értékű és nagyobb fogyasztású hagyományos autót váltanak ki, és naponta átlagban legalább 50 km-t mennek az autóval.

Olcsóbb üzemanyag

 

16 kWh/100 km-es átlagos fogyasztással számolva 100 km üzemanyagköltsége otthoni töltés mellett 600-700 Ft. Ez kevesebb, mint 2 liter hagyományos üzemanyag ára. Egy városban átlagosan 8 liter/100 km-es alternatívához képest az elektromos autó használata minden 100 km-en 6 liter üzemanyag, vagyis 2100-2400 megtakarítás. 100 ezer km-en ez már több, mint 2 millió forint. Ezen felül Magyarországon a nyilvános töltőállomások nagy részénél az elektromos autók töltése ingyenes, ami tovább csökkentheti az autó használatának költségét.

Olcsóbb karbantartás

 

Az elektromos autóban nincs olaj és olajszűrő, így ezeket nem kell 10-15 ezer km-enként cserélni. De nincs benne ékszíj, vezérlés, gyújtógyertya, kettős tömegű lendkerék, turbófeltöltő, generátor, önindító, sebességváltó, kuplungtárcsa, kipufogó, katalizátor és még egy sor egyéb olyan alkatrész, amit több kevesebb rendszerességgel cserélni és / vagy szervizelni kell. Az elektromos autók időszakos szervize az autó futóművének és karosszériájának ellenőrzéséből, az utaskabin pollenszűrőjének cseréjéből, és ha szükséges, akkor a fékfolyadék cseréjéből áll. Még a féktárcsák és fékbetétek is sokkal kevésbé kopnak, hiszen a fékek szerepének egy részét az energia visszatápláló rendszer veszi át.

Egyéb kedvezmények

  • Állami támogatás elektromos autók vásárlásához
    Új, maximum 15 millió forint értékű, tisztán elektromos autók vásárlását az állam 21%-os hozzájárulással, maximum 1,5 millió forint összegig támogatja. Ez a támogatás plug-in hibrid és hatótávnövelt elektromos autókra nem jár.

  • Gépjárműadó mentesség
    Minden tisztán elektromos és külső forrásból tölthető illetve hatótávnövelt elektromos autó (mint környezetkímélő gépkocsi) mentesül a gépjárműadó fizetésének terhe alól.

  • Cégautóadó mentesség
    A gépjárműadóhoz hasonlóan minden környezetkímélő gépkocsi mentesül a cégautóadó megfizetése alól is.

  • Regisztrációs adó mentesség
    A környezetkímélő gépkocsik (tisztán elektromos, tölthető hibrid és hatótávnövelt elektromos) regisztrációs díja 0 Ft.

  • Átírási illeték mentesség
    A környezetkímélő gépkocsik (tisztán elektromos, tölthető hibrid és hatótávnövelt elektromos) illeték befizetése nélkül átírathatók.

  • Ingyenes parkolás
    zöld rendszámmal ellátott elektromos autók egyes nagyvárosok közterületi fizető parkolóiban ingyenesen parkolhatnak. Az ingyenes parkolás biztosítása minden esetben helyi önkormányzati hatáskör. Az ingyenesség minden esetben zöld rendszámhoz kötött, tehát ennek megléte szükséges az igénybevételhez.

  • Ingyenes töltés
    Magyarországon a nyilvános töltőállomások nagy
    részénél az elektromos autók töltése ingyenes, ami jelentősen csökkentheti az autó használatának költségét.

Csendesebb

 

Mindannyian abba nőttünk bele, hogy az autók hangosak. Amikor gyorsítunk, akkor üvöltenek, amikor csak úgy állnak, akkor kerregnek, berregnek. Nehéz addig megérteni, hogy mennyire jó csendes körülmények között utazni, amíg ki nem próbálja az ember. Óriási meglepetés az, amikor az autó berregés, remegés és bármiféle hanghatás nélkül egyszer csak mozgásba lendül.

A csendesség persze nem csak az utazás szempontjából lényeges, hiszen a városokat is sokkal élhetőbb hellyé teszi, ha zöldnél a lámpától nem 10-15 kerregő autó próbál elstartolni, hanem ugyanennyi csendesen sikló villanymotoros jármű.

Kényelmesebb

 

Persze nem azért, mert jobban tart az ülése, vagy jobb a futóműve, hanem mert nem kell sebességet váltani és nincs rezonancia.

Mivel az elektromos a motor és a tengelyek között egyetlen fix fokozatú fogaskerékáttétel található, a sofőrnek nem kell minden gyorsításnál majd lassításnál a sebességeket kapcsolgatnia. Nincs kuplungolás, nincs váltogatás, nincs emelkedőn nehéz indulás. Persze az automata váltó elvégzi ezt a feladatot, de a legtöbb váltásnál egy pillanatra megtorpan a lendület, ami az elektromos autóknál nincs. A gyorsulás folyamatos.

A zaj mellett a másik jellemző, amit természetesnek veszünk egy autónál az a mikrorezonancia. Bármennyire is profi egy gyártó a motor rezgéseinek leválasztásában, teljesen nem lehet eltüntetni ezt a jelenséget, hiszen ha egy autóban egy több száz kg-os motorblokkban dugattyúk mozognak le-fel, akkor az így keletkező vibrálás egy része mindenképpen meg fog jelenni az utastérben is. Ezt tudatosan nem érezzük, hiszen hozzászoktunk, de tudat alatt feszültebbé, idegesebbé tesz, ami jelentősen kihat a vezetési stílusunkra is. Türelmetlenebbek leszünk és ez kihat a vezetési morálra is. Az elektromos autókban ilyen nincs, hiszen a motor eleve forgómozgást végez, ráadásul az autó álló helyzetében (ekkor érződik leginkább a hagyományos motorok vibrálása) a villanymotor sem mozdul, így nincs ami rezonáljon. Nem véletlen hívják az elektromos autót használók a járművüket a „nyugalom szigetének”.

Dinamikusabb

 

Lehet, hogy nem az elektromos autók végsebessége a legnagyobb az autós kártyában, de gyorsulás tekintetében, pláne a városban használatos 0-50 km/h tartományban a legjobbak között vannak. Ennek oka az elektromotor azonnali, a legkisebb fordulattól rendelkezésre álló nyomatékában keresendő. Ez az, ami miatt nincs szükség sebességváltásra is, és ez az, ami miatt lámpától elstartolva a villanyautók számára a legtöbb hagyományos autó nem ellenfél. Persze a közutak nem versenypályák, mégis megnyugtató érzés olyan menetdinamikájú autót vezetni, amilyet a hagyományos szegmensben csak a sportautók között találunk.

Tisztább

 

Sokaknak a benzingőz és a kipufogófüst szívása maga az élvezet, de még többen vannak azok, akik nem ezek belélegzését szeretik a legjobban az autózásban. A kipufogó füst szívásától ugyan nem szabadul meg az, aki elektromos autóba ül (hiszen a többiek továbbra is dízellel járnak), de a benzinkúton szívott üzemanyag gőztől és a kocsibeállót meghibásodás esetén tönkretevő olajfoltoktól igen. Az elektromos autót elég minden este bedugni a konnektorba, és másnap újra tele akkumulátorral lehet indulni.

Fenntartható

 

Ha semmi más előnye nem lenne az elektromobilitásnak csak ez, társadalmi szinten akkor is kötelességünk lenne, sőt megéri erre váltani. Nem engedhetjük meg ugyanis magunknak azt a luxust, hogy felélve bolygónk tartalékait egy élhetetlen, lepusztult környezet hagyunk magunk után a következő generációknak. A kőolajszármazékok mennyisége véges, ráadásul hosszú távon az elégetésükkel keletkező környezetterhelés sem fenntartható. Az elektromos autók működéséhez szükséges elektromos áram előállítható a nap, a szél és a víz energiájának felhasználásával, így biztosítható a hosszútávon is fenntartható közlekedés.

Zöld rendszám – ingyenes parkolás

 

A  zöld alapszínű rendszám a környezetkímélő járműveket a tömegből kiemelő eszköz, ami lehetővé teszi, hogy a többi közlekedő, a gyalogosok, de legfőképpen a parkolás rendjét felügyelő ellenőrök lássák, hogy az adott jármű részben vagy teljesen elektromos meghajtású. 

Magyarország több nagy- és kisvárosában ugyanis a zöld rendszámmal felszerelt autók ingyen parkolhatnak a fizető övezetekben lévő közterületi parkolókban.

 

Fontos!

Az ingyenes parkolást nem egy országos hatályú jogszabály, hanem minden esetben az adott önkormányzat parkolási rendelete biztosítja.

 

Ingyenes behajtás védett övezetekbe

Bizonyos helyekre a forgalom csillapítása érdekében csak díjfizetés ellenében lehet behajtani, ami alól helyi rendelet formájában az önkormányzat felmentést adhat a környezetkímélő járművek számára. Erre jó példa az I. kerületi önkormányzat, amely a Budai vár területére biztosít ingyenes behajtást a zöld rendszámos autók számára.

Mely autók jogosultak a zöld rendszámra?

 

Az összes tisztán elektromos autó 

  • környezetvédelmi osztály: 5E

  • így is ismert: BEV (battery electric vehicle – akkumulátoros elektromos autó)

  • ilyen a Nissan LEAF, a Renault Zoe, a BMW i3 (csak az elektromos), a Volkswagen e-Golf, a Volkswagen e-Up és a Tesla összes modellje

Az elektromos meghajtással legalább 25 km megtételére képes, külső forrásból tölthető hibrid

  • környezetvédelmi osztály: 5P

  • így is ismert: PHEV (plugin hybrid electric vehicle – tölthető hibrid elektromos autó)

  • ilyen a Toyota Prius PHEV, Volvo V60 PHEV vagy a Hyundai Ioniq plugin

Az elektromos meghajtással legalább 50 km megtételére képes, hatótávnövelő belsőégésű motorral szerelt elektromos autó

  • környezetvédelmi osztály: 5N

  • így is ismert: REEV (range extended electric vehicle)

  • ilyen autó az Opel Ampera / Chevrolet Volt, a Mitsubishi Outlander PHEV, BMW i3 REX (benzinmotorral is felszerelt változat)

 

Milyen egyéb előnyökkel jár a zöld rendszám?

 

A jelenlegi szabályozásban közvetlenül a zöld rendszámhoz más előny nem kötődik. Az egyéb ösztönzők, mint a gépjármű adó mentesség, a cégautó adó mentesség, az átírási illeték mentesség vagy a regisztrációs adó mentesség, nem a zöld rendszámhoz kötődnek.

Lehet-e busz sávot használni zöld rendszámmal?

 

Nem. A buszsáv használatára Magyarországon sem a zöld rendszám, sem az elektromos meghajtás nem jogosít.

VÁRJUK MEGKERESÉSÉT ELÉRHETŐSÉGEINK BÁRMELYIKÉN!

Üzenetküldés
villanyverdák4.png

Villany Verda Kft.

+36 30 512 9895